Show menu
11 04 2016

EB: Pennies From Heaven en The Missing Sync: een natuurlijke synergie

Uit Entertainment Business

Met meerdere bedrijven en disciplines onder één dak die op efficiënte wijze met elkaar samenwerken, neemt Agents After All in Nederland een unieke positie in. Binnen dit geheel hebben Pennies From Heaven en The Missing Sync hun plek gevonden op uitgeef- en sync-/licenseringsgebied, waarbij samenwerking de sleutel tot het succes is.

Het is de onafhankelijkheid die het werk van beide partijen zo fijn maakt. Korte lijnen, snel schakelen en actief kansen benutten en vooral ook creëren. Wim Kwakman van Pennies From Heaven en Aron van der Ploeg van The Missing Sync hebben het afgelopen decennium het werkveld enorm zien veranderen, en hebben daarin van meet af aan vooruitgelopen op de ontwikkelingen. Zonder daarbij het belangrijkste uit het oog te verliezen. “Het begint allemaal bij de liedjes, nooit bij het geld”, zo stelde Wim Kwakman in 2010 tegenover Entertainment Business. “En zo is het nog steeds”, voegt hij daar zes jaar later aan toe. “Het is het creatieve proces dat ons drijft en de artiesten waarvoor en waarmee we werken. Dat proces moet gezond blijven.” Aron van der Ploeg: “Exact, dit werk draait om de lange termijn. Je wilt zorgen dat iedereen met wie je werkt een langlopende carrière heeft en dat de kwaliteit daar binnen gewaarborgd blijft.”

Persoonlijke business
Pennies From Heaven begon als publisher pur sang. The Missing Sync startte als partij waarvan de werkzaamheden bestonden uit het op maat componeren van muziek voor onder meer commercials en televisie. Inmiddels heeft The Missing Sync in samenwerking met Pennies From Haven ook een eigen publishingtak opgebouwd en heeft het licenseren van bestaande tracks evenveel ruimte ingenomen als het op maat componeren. “Het is aan alle kanten een wisselwerking”, aldus Kwakman. “Deze business is ook een heel persoonlijke. Je moet een klik hebben met een publisher met wie je als componist of auteur intensief samenwerkt, en andersom. Sommige componisten voelen zich heel erg thuis bij Aron, andere bij mij. In die persoonlijke contacten zit uiteindelijk het verschil. In de praktijk werken we beiden samen aan alle bands op onze gezamenlijke rosters, kijken en luisteren we beiden naar mogelijke syncbaarheid van de catalogus, zijn we actief in het uitbouwen van onze contacten en het inzetten van ons netwerk voor elkaars signings. Het is een echte symbiose geworden, waarbij een componist die bij The Missing Sync tekent Pennies er gratis bij krijgt, en andersom.”

Vrijheid en flexibiliteit
Wie de genomineerdenlijst van de recente 3FM Awards bekeek, zag daar een groot deel van het Pennies From Heaven/The Missing Sync-roster terug, met winst van The Brahms in de categorie Best Alternative. Bovendien ging de Schaal van Rigter – voor de meest gedraaide Nederlandse single op 3FM – voor de vierde maal naar componisten uit het roster, en gingen er vorig jaar drie Buma Awards naar de componisten van onder meer Chef’Special en The Common Linnets. Recent zijn twintig tracks in twee grote Nederlandse speelfilms gelicenseerd. In binnen- en buitenland is werk uit de catalogus ook met grote regelmaat in tv-series en commercials te horen. “We zijn erg trots dat we in veel grote Amerikaanse series wel een track hebben weten te plaatsen”, vertelt Van der Ploeg. “Van Weeds tot Suits en NCIS, recent bijvoorbeeld ook nog een track van L O U I S V die in een tv-serie van Fox gebruikt gaat worden.”
Kwakman: “We zijn een independent, en dat geeft ons veel vrijheid en vooral flexibiliteit om te schakelen. Het betekent echter ook dat we op internationale markten met betrouwbare partners moeten werken, om ook buiten de landsgrenzen het optimale uit de catalogus te halen. Het werkt erg prettig dat we op deze manier via onze internationale partners op de hoogte worden gehouden en briefings doorgespeeld krijgen waar we actief mee aan de gang kunnen.”

Prestigieuze reclameprijs
Een van de projecten waar Van der Ploeg en Kwakman trots op zijn, is de Spacommercial The Rain Project, die zowel op tv als in de bioscopen te zien is. “Het geluid onder die commercial is verzorgd door de The Missing Sync-signing OIJ, die ‘cinematic electropop’ maakt en voor deze commercial het werk op maat heeft gecomponeerd. Het is een prachtig voorbeeld van hoe geluid en muziek van grote waarde kunnen zijn om sfeer te vangen en een boodschap over te brengen. Het sound design van de commercial is genomineerd voor de ADCN Award, een prestigieuze reclameprijs.” Kwakman voegt toe dat er veel nieuwe muziek aan zit te komen of net uit is, waar men nu al mee aan de slag is. “The Missing Sync heeft net het tweede album van Sunday Sun geketend, Will Knox heeft net een album uit, Kris Berry werkt aan een nieuw soloalbum, het album van Douwe Bob komt eraan in mei, Chef’Special heeft in Amerika getekend bij Atlantic Records en is daar ook uitgekomen. Er gebeurt muzikaal heel veel op dit moment.”

Selectief
In het muzikale werkveld zoals dat er anno 2016 bij ligt, is de interesse van componisten om ‘meer’ met hun werk te doen groter dan ooit, beaamt Van der Ploeg. “Die ontwikkeling hebben we de afgelopen jaren heel duidelijk gezien. Met een dalende cd-verkoop moeten deinkomsten toch ergens vandaan komen, en het is heel duidelijk dat het belang van het werk dat wij doen door steeds meer partijen wordt gezien. Wij willen echter wel erg waken voor kwaliteit, en dat betekent dat we zeer selectief zijn bij het tekenen van nieuw talent. Zoals gezegd: wij willen een langdurige relatie aangaan met onze componisten. Dat betekent dat we dus honderd procent overtuigd moeten zijn van die mogelijkheden voor die lange termijn.” Dergelijke samenwerkingen zijn bijvoorbeeld aangegaan met componisten van Rondé of The Brahms, bands die letterlijk vanuit de muziekacademie zijn opgepikt. Close Up is nog zo’n voorbeeld: rechtstreeks van de Herman Brood Academie en met hun track San Francisco Swim in de reclame van Maandag te horen. Kwakman: “De remix van Run van Rondé zat vorig jaar bijvoorbeeld onder de zomercampagne van Heineken, waarin ook Concert At SEA zichtbaar aanwezig was. Een goed voorbeeld van de synergie van het hele bedrijf, en uiteraard een mooi resultaat met een band die relatief nieuw is. Zo blijven we op zoek en groeien we organisch, dat houdt het voor ons leuk. We ontdekken steeds weer nieuwe artiesten en componisten met een eigen stijl, die iets toevoegen aan het bestaande aanbod, en zolang dat gebeurt blijven wij ook met veel plezier voor en met die artiesten werken.”

Share on